Takle nerver
Frykt og nerver
Mange frykter det å holde en tale mer enn døden. En øvelse som kan hjelpe mot nerver er Visualisering mot nerver.
Visualisering mot nerver
Når det å tale er forbundet med nervøsitet kan det hjelpe å gjøre denne visualiseringsøvelsen og utforske hva som egentlig er det verste som kan skje.
Lukk øynene og tenk på den konkrete situasjonen du er nervøs for i et minutts tid.
Ta heretter en felles snakk: Hva er det, dere er nervøse for? Hvorfor er dere nervøse for det? Hva er det verste som kan skje? Hvor ille er det? Fortsett med å spørre inn til situasjonen helt til den er brutt ned, konkretisert og avdramatisert. F.eks. med fraser som dette:
Ta heretter en felles snakk: Hva er det, dere er nervøse for? Hvorfor er dere nervøse for det? Hva er det verste som kan skje? Hvor ille er det? Fortsett med å spørre inn til situasjonen helt til den er brutt ned, konkretisert og avdramatisert. F.eks. med fraser som dette:
«Jeg er redd for at jeg glemmer talen» – «Men da har du jo manuskriptet ditt, hvor du kan ha talen ordrett skrevet ned»
«Jeg tror at mange vil synes at min tale er kjedelig» – «Men vi har hørt den her i klassen, og synes at den fungerer godt»
«Jeg blir nok altfor rørt» – «Det er helt i orden. Faktisk synes folk ofte at det er sympatisk at man viser følelser»
Utforsk heretter spørsmålet: Hva er det beste som kan skje? Se for dere en talesituasjon uten nervøsitet eller feil. Hvordan oppleves den? Snakk om dette til dere forestiller dere at talesituasjonen faktisk er en god opplevelse, og til dere opplever at nervøsiteten er dempet.
Til læreren:
Tidsbruk: 5-15 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og led elevene gjennom den.
Tidsbruk: 5-15 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og led elevene gjennom den.
Publikumskultur
Det å skape en god publikumskultur er også viktig for å lette nervene, og kan bidra til at talerne klarer å senke skuldrene – og selv være bedre publikum for andre. Gjør øvelsen Det gode publikum:
Det gode publikum
Hvordan oppfører et godt publikum seg? Denne øvelsen viser hvor stor innflytelse publikum har på taleren og talens suksess. Den kan også hjelpe til med å etablere et trygt rom og en lyttende kultur.
Gå sammen i par. Den ene av dere skal fortelle om seg selv, om en ferie, eller om en fritidsinteresse i et-to minutter. Den andre skal oppføre seg uinteressert; se vekk, fikle med ting, sjekke telefonen osv.
Nå skal personen fortelle om det samme en gang til, men denne gangen er den andre lyttende, oppmerksom og interessert; har øyenkontakt, nikker osv.
Bytt deretter roller, sånn at begge får prøvd å være både taler og lytter.
Snakk om hvordan taleren blir påvirket av publikums oppførsel.
Til læreren:
Tidsbruk: 15 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen.
Tidsbruk: 15 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen.
Øv!
Sett elevene sammen i mindre grupper, og la dem øve seg på å holde talene for hverandre.
Øvelsene er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk