Skip to content
Ta ordet! på 15 timer

Strukterer talen

Klar, ferdig, 1, 2, 3, 4, 5!


Ifølge retorikken kan en tale stå ferdig på 1,2,3,4,5. 


Talens ulike deler

En tale består av ulike deler som skal forskjellige ting:

Hva skal du si hvor?

Hvordan skal du ordne stoffet i talen, for å få en interessevekkende og overbevisende flyt?


1. Skap interesse
med en gåte, et interessant utsagn, en beskrivelse, en anekdote, et sitat, eller lignende. Kom med en påstand. 


2. Vinn publikums velvilje og fortrolighet
ved å og si eller antyde at du anerkjenner tilhørerne og forstår dem. Vis at du selv er som dem. Eller:

  • Anerkjenn og ros tilhørerne 

  • Fortell en fortelling, kom med en beskrivelse eller gi et eksempel på problemet du fremsetter

  • Bruk noe dagsaktuelt

  • Fortell om din tilknytning til tilhørerne 

  • Tal om tilhørerne, om deres følelser, holdninger osv. 

  • Si noe oppsiktsvekkende eller kontroversielt

  • Still et (eller flere) tankevekkende spørsmål

  • Presenter en visjon


3. Argumenter for saken din. Gi tre støttende argumenter for påstanden.

a) Gi ditt nest beste argument – sølvargumentet

b) Gi ditt tredje gode argument – bronseargumentet

c) Gi ditt beste argument – gullargumentet


I talen er det lurt at du beveger deg mellom det spesielle og konkrete tilfellet og den allmenngyldige og generelle innsikten. Da får du både illustrert og støttet den generelle påstanden med et eksempel, og gjort det spesielle tilfellet større og relevant for flere.


4. Oppsummer hovedpoengene dine.
Gjenta det viktigste du har sagt, og si hvorfor det er viktig. Oppfordre publikum til handling. 


5. Lag en fengende avslutning
: Avslutningen skal fremheve hovedpoenget og gi publikum en fornemmelse av hva de skal føle og gjøre. I tillegg skal den markere at talen er slutt. Dette kan du gjøre ved å: 

  • Ende med en rytmisk, velformet setning som uttrykker hovedpoenget

  • Gjenta og bekrefte budskapet

  • Benytte sterke, levende og konkrete ord

  • Vende tilbake til utgangspunktet

  • Se mot fremtiden

  • Oppfordre til handling

Jobb med å sette sammen talene med deres innledning og hoveddelen/argumentasjon, og skriv et raskt utkast til en foreløpig avslutning.
Her er også undervisningsfilmen «Hva skal du si hvor?» en fin støtte. 


Ulike valg

Gjør eventuelt øvelsen Talepuslespill - for å utforske ulike måter å sette taler sammen på:


Talepuslespill


En tale består av flere selvstendige deler med forskjellig formål. I denne øvelsen får du utforske hvilke muligheter som finnes i de forskjellige delene, og teste deg frem til hvordan talen får den beste sammensetningen. 


Begynn øvelsen med å diskutere hva som er en god begynnelse, hoveddel og avslutning, og hva de forskjellige delene av talen skal gjøre. 


Sett dere i mindre grupper, og få tildelt en oppklippet tale. Bruk 15 minutter på å sette talen sammen på den måten dere mener den fungerer best. 


Heretter får dere lese den opprinnelige versjonen av talen. Diskuter følgende spørsmål:

  • Hvorfor valgte dere å sette talen sammen slik dere gjorde?

  • Hvordan var de sammensatte talene annerledes fra hverandre – og fra den originale talen? Ble narrativet et annet? Hva skjedde med argumentasjonen?

  • Hva gjør oppbyggingen av en tale for argumentasjonen?


 


Variasjon:
Bruk eventuelt egne talemanus i øvelsen. Klipp talene opp og omroker på avsnittene. Kanskje ender talene som bedre versjoner av seg selv? 

 


Til læreren:
Tidsbruk: 60 minutter
Forberedelse: Forbered en introduksjon til talens deler og oppbygging som innleder øvelsen. Hva skal begynnelsen, hoveddelen og avslutningen gjøre for å fungere best mulig? Finn et talemanuskript, og klipp det opp i en rekke avsnitt som du synes talen kan deles inn i. Gi hver gruppe hver sin oppklippede tale, og ha de originale versjonene av talemanusene tilgjengelig. Ta eventuelt med elevenes egne taler og sakser til å klippe dem opp med. 


 


 


Øvelsen er gengitt med tillatelse fra taleskolen
røst.dk