Skip to content
Ta ordet! på 15 timer

Samle trådene

Individuelt arbeid

Elevene arbeider individuelt med talene, og gjør endringer i tråd med tilbakemeldingene de fikk i forrige time.


Funksjonelt manus

Lag et funksjonelt manus og forberede den endelige fremføringen. 

Forbered fremføringen

Med eller uten manus?

  • Fremfører du talen uten manus gir du inntrykk av at fremføringen er spontan og uformell, oppriktig og autentisk. Det blir lettere å holde øyenkontakt med publikum, og lettere å oppfatte og reagere på publikums reaksjoner på det du sier. Imidlertid kan du uten manus virke for lite formell i forhold til hva situasjonen gjerne krever, det kan være vanskelig å beholde en god struktur på det du sier og vanskeligere å være presis, noe som kan gjøre sjansen mindre for å bli sitert. 

  • Fremfører du talen med manus virker du godt forberedt, noe som uttrykker at du har respekt for publikum. Det blir dessuten lettere å kontrollere tiden, og du er sikker på å beholde den gode strukturen og de gjennomarbeidede formuleringene du har skrevet ned. Blir du imidlertid for opphengt i manuset, og sliter med å løsrive deg fra det, kan det gjøre at du mister kontakt med publikum, ikke klarer å gjøre spontane endringer underveis, og at du fremstår som for formell i situasjoner som gjerne krever oppriktighet og tilstedeværelse. 

  • Det gode talemanuset er: 

    • Muntlig og taler til øret

    • Har klart fokus og tydelig argumentasjon

    • Benytter enkel og stram disponering 

    • Gir en tydelig forståelse av hvem 
      taleren er (ethos)

    • Er oppmerksom på situasjon og tilhørere 

    • Benytter konkrete eksempler og sanseappeller 

    • Bruker så få ord som mulig

    • Sørg for at manuskriptet ditt har en utforming som støtter fremføringen. Les gjennom for å sjekke at ordene ligger godt i munnen. Bruk tydelig og stor font, for eksempel Times 15 punkt. Ikke bruk vanlig skriftlig oppsett, men organiser teksten i bolker med korte linjer, hvor for eksempel bolkene samler større innholdselementer, og linjene markerer pauser og rytme.