Gjør talen levende
Prinsipper
Det finnes enkle prinsipper for et godt og klart språk i talen. Få en innføring i disse ved hjelp av undervisningsfilmen “Skjerp språket”.
Troper og figurer
Retoriske troper og figurer – eller språkblomster – kan gjøre talen levende og minneverdig. Gi en introduksjon til ulike typer språkblomster. Se «Skjerp språket» og øvelsene Språkblomster og Talehinder:
Språkblomster
Få øynene opp for språklige virkemidler og forskjellen mellom muntlig og skriftlig språk.
Noen av de vanligste «språkblomstene» eller stilistiske virkemidlene i taler og tekster er:
· Alliterasjon
· Anafor
· Metafor
· Kiasme
· Tre-trinns-raketten
Sett dere i mindre grupper, og ta for dere et bestemt tekstavsnitt. Bruk 20-30 minutter på å undersøke dette for stilistiske virkemidler.
Når dere er ferdige snakker gruppene i plenum kort om deres tildelte tekstavsnitt og de mest fremtredende språkblomstene. Gi gjerne eksempler!
Heretter kan dere i plenum diskutere følgende spørsmål:
· Hvordan bidrar de stilistiske virkemidlene til talen eller teksten?
· I hvilke situasjoner er det godt/dårlig å bruke stilistiske virkemidler?
· Kan dere komme i tanke om noen stilistiske virkemidler dere bruker i hverdagen?
Til læreren:
Tidsbruk: 45-60 minutter
Forberedelse: Finn tekster eller taler dere kan studere. Lag en introduksjon til de vanligste «språkblomstene» eller stilistiske virkemidlene i retorikken. Del klassen i mindre grupper og gi hver gruppe et tekstavsnitt de skal gjennomgå for stilistiske virkemidler.
Talehinder
I denne øvelsen skal du jobbe arbeide aktivt med å bruke forskjellige virkemidler og gjøre dem til en naturlig del av egne taleskriving og idéutvikling.
For å få det optimale ut av øvelsen kan det være en god idé å ha gått igjennom noen av de virkemidlene man kan bruke i en tale. Eksempelvis stilfigurer som gjentakelser, bruken av eksempler, anekdoter og sitater, samt pathos-, ethos- og logosappeller.
Hver av elevene skal skrive en tale. Men for å utfordre dem og øke deres kreative prosess, får de trekke tre hinder hver som de må forsere i talen.
La elevene trekke tre hinder, og gå i gang med å skrive en tale. Elevene skal prøve å gjøre hinderne til en naturlig del av talen, sånn at det ikke er åpenbart hvilke de trakk.
Eksempler på hinder kan være:
· Nevn læreren din tre ganger
· Ros læreren minst en gang
· Flett tre elever inn i talen og bruk pathos når du gjør det
· Start talen med «Jeg har en drøm...»
· Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Da jeg var liten...»
· Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Min far sa alltid...»
· Lag tre trepunktslister i løpet av talen. F.eks.: «Han kunne både danse, synge og imitere sin mor perfekt»
· Bruk et sitat i talen. Det kan være noe en annen har sagt, f.eks. en kjent person eller en forfatter, eller noe som du refererer til selv å ha sagt en gang. F.eks.: «Som H.C. Andersen sa: – Å reise er å leve»
· Nevn en kjent person i talen din
· Avslutt to setninger med «Norge»
· Lag en setning med alliterasjoner (bokstavrim). F.eks.: «Han fløy fantastisk flott»
· Få med et rim i talen
· Bruk tre utropsord. F.eks.: «hurra» eller «søren meg»
· Bruk et eller flere ord du ikke normalt bruker til hverdags. Det kunne f.eks. være «forrykende», «særdeles» eller «dog»
· Start tre setninger med «Kan dere huske...»
Til læreren:
Tidsbruk: 1-2 timer
Utstyr: Alle elevene må ha penn og papir
Forberedelse: Skriv en liste med hinder, klipp dem ut, og legg dem i en boks elevene kan trekke fra.
Øvelsene er gjengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk