Skip to content
Ta ordet! på 15 timer

Gjør talen levende

Prinsipper

Det finnes enkle prinsipper for et godt og klart språk i talen. Få en innføring i disse ved hjelp av undervisningsfilmen “Skjerp språket”.


Troper og figurer

Retoriske troper og figurer – eller språkblomster – kan gjøre talen levende og minneverdig. Gi en introduksjon til ulike typer språkblomster. Se «Skjerp språket» og øvelsene Språkblomster og Talehinder:



Språkblomster


Få øynene opp for språklige virkemidler og forskjellen mellom muntlig og skriftlig språk. 


Noen av de vanligste «språkblomstene» eller stilistiske virkemidlene i taler og tekster er: 


·      Alliterasjon


·      Anafor


·      Metafor


·      Kiasme


·      Tre-trinns-raketten


Sett dere i mindre grupper, og ta for dere et bestemt tekstavsnitt. Bruk 20-30 minutter på å undersøke dette for stilistiske virkemidler. 


Når dere er ferdige snakker gruppene i plenum kort om deres tildelte tekstavsnitt og de mest fremtredende språkblomstene. Gi gjerne eksempler! 


Heretter kan dere i plenum diskutere følgende spørsmål: 


·      Hvordan bidrar de stilistiske virkemidlene til talen eller teksten?


·      I hvilke situasjoner er det godt/dårlig å bruke stilistiske virkemidler?


·      Kan dere komme i tanke om noen stilistiske virkemidler dere bruker i hverdagen?


  


Til læreren: 
Tidsbruk: 45-60 minutter
Forberedelse: Finn tekster eller taler dere kan studere. Lag en introduksjon til de vanligste «språkblomstene» eller stilistiske virkemidlene i retorikken. Del klassen i mindre grupper og gi hver gruppe et tekstavsnitt de skal gjennomgå for stilistiske virkemidler. 



Talehinder 


I denne øvelsen skal du jobbe arbeide aktivt med å bruke forskjellige virkemidler og gjøre dem til en naturlig del av egne taleskriving og idéutvikling. 



For å få det optimale ut av øvelsen kan det være en god idé å ha gått igjennom noen av de virkemidlene man kan bruke i en tale. Eksempelvis stilfigurer som gjentakelser, bruken av eksempler, anekdoter og sitater, samt pathos-, ethos- og logosappeller. 


Hver av elevene skal skrive en tale. Men for å utfordre dem og øke deres kreative prosess, får de trekke tre hinder hver som de må forsere i talen. 


La elevene trekke tre hinder, og gå i gang med å skrive en tale. Elevene skal prøve å gjøre hinderne til en naturlig del av talen, sånn at det ikke er åpenbart hvilke de trakk.  


Eksempler på hinder kan være: 


·      Nevn læreren din tre ganger


·      Ros læreren minst en gang


·      Flett tre elever inn i talen og bruk pathos når du gjør det


·      Start talen med «Jeg har en drøm...»


·      Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Da jeg var liten...»


·      Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Min far sa alltid...» 


·      Lag tre trepunktslister i løpet av talen. F.eks.: «Han kunne både danse, synge og imitere sin mor perfekt»


·      Bruk et sitat i talen. Det kan være noe en annen har sagt, f.eks. en kjent person eller en forfatter, eller noe som du refererer til selv å ha sagt en gang. F.eks.: «Som H.C. Andersen sa: – Å reise er å leve»


·      Nevn en kjent person i talen din


·      Avslutt to setninger med «Norge»


·      Lag en setning med alliterasjoner (bokstavrim). F.eks.: «Han fløy fantastisk flott»


·      Få med et rim i talen


·      Bruk tre utropsord. F.eks.: «hurra» eller «søren meg»


·      Bruk et eller flere ord du ikke normalt bruker til hverdags. Det kunne f.eks. være «forrykende», «særdeles» eller «dog»


·      Start tre setninger med «Kan dere huske...»


 


Til læreren:
Tidsbruk: 1-2 timer
Utstyr: Alle elevene må ha penn og papir
Forberedelse: Skriv en liste med hinder, klipp dem ut, og legg dem i en boks elevene kan trekke fra.







Øvelsene er gjengitt med tillatelse fra taleskolen
røst.dk