Fortell!
Fortelling som virkemiddel
Et virkningsfullt virkemiddel i taler er bruken av fortellinger. Begynn timen med Sanseresearch, for å sette stemningen og vekke sansene.
Sørg for å få en fortelling med i talen, og finn den gjerne ved hjelp av øvelsene Din historie og Fortellinger i taler.
Sørg for å få en fortelling med i talen, og finn den gjerne ved hjelp av øvelsene Din historie og Fortellinger i taler.
Sanseresearch
Denne øvelsen vekker sansene og inspirerer deg til å skrive dem inn i talen.
Første del av øvelsen er individuell, deretter snakker dere sammen i par. La en lærer lede dere gjennom øvelsen. Den som leder øvelsen skal si følgende – med lange pauser imellom, så sansene kan jobbe:
Lukk øynene.
Forestill deg at du befinner deg i ditt barndomskjøkken – eller et kjøkken du husker godt.
Still deg i døren til kjøkkenet.
Hvordan er lyset? Hvor er vinduene, komfyren, vasken, kjøleskapet?
Gå nå inn i kjøkkenet – forestill deg at det er morgen.
Hvilke lukter er det i kjøkkenet?
Hvilke lyder?
Sett deg på en stol. Forestill deg at det er like før middag. Hvilke lukter er det nå? Hvilke lyder?
Hvordan er stemningen i rommet? Hvem er i kjøkkenet i tillegg til deg?
Tenk på en hverdagshandling du har gjort i kjøkkenet mange ganger. Tenk så på en annen handling.
Nå går du til døren, slukker lyset og står et øyeblikk og ser inn i det mørke rommet.
Fortell sidemannen din hva du begynte å tenke på under sanseøvelsen. Tenk på en av historiene du har i talen din, eller på en historie du har fortalt, og snakk med sidemannen din om hvordan du kan gjøre den mer sanselig.
Til læreren:
Tidsbruk: 10 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen.
Tidsbruk: 10 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen.
Din historie
En god historie overrasker, engasjerer og konkretiserer budskapet ditt. For å finne historien din kan du lete etter betydningsfulle øyeblikk i ditt eget liv.
Skrive:
Beveg deg gjennom ulike faser av ditt liv på jakt etter betydningsfulle øyeblikk. Skriv ned alle ideer du får. Velg til slutt en av ideene.
Skrive:
Beveg deg gjennom ulike faser av ditt liv på jakt etter betydningsfulle øyeblikk. Skriv ned alle ideer du får. Velg til slutt en av ideene.
Fortellinger i taler
Denne øvelsen får deg til å tenke fortellinger inn i talen din.
Forestill deg at du skal i bryllup til din beste venn eller venninne. Finn på små historier som skal inngå i din tale til vedkommende, ut ifra følgende setninger:
· «Kan du huske den gangen...»
· «Du er en venn i nøden, og det beviste du virkelig da...»
· «Du har aldri vært redd for noe, og det kom virkelig til uttrykk den gangen da...»
· «Det betydde mye for meg da...»
· «Jeg glemmer aldri den gangen jeg mødte deg for første gang...»
· «Den dagen ble jeg virkelig sint på deg, fordi...»
Diskuter heretter hvordan man på samme måte kan inndra fortellinger i en deliberativ/politisk tale. Hvordan kan man f.eks. bruke historier i en tale hvor man skal argumentere for eller imot følgende:
· Norske ungdommer drikker for mye
· Det bør være lovpliktig å kjøre med sykkelhjelm
· Hasj skal legaliseres
· Vi bør alle være organdonorer fra fødselen
Til læreren:
Vis gjerne følgende eksempler på politiske taler hvor fortellinger spiller en sentral rolle. Diskuter hvordan fortellingene brukes og hvordan dere synes at de fungerer.
Vis gjerne følgende eksempler på politiske taler hvor fortellinger spiller en sentral rolle. Diskuter hvordan fortellingene brukes og hvordan dere synes at de fungerer.
· Steve Jobs, Stanford Commencement Address, tale på Stanford Universitet i 2005.
· Bryan Stevenson, We need to talk about injustice, Ted Talk fra 2012.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og del klassen inn i par eller mindre grupper.
Utstyr: Prosjektor med høyttaler, om du velger å vise eksempeltaler.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og del klassen inn i par eller mindre grupper.
Utstyr: Prosjektor med høyttaler, om du velger å vise eksempeltaler.
Kom på gli
Trenger elevene å få munnen og fortellingene på gli? Prøv øvelsene Vekk fortellerlysten, Improvisert intervju eller Fortell om den gangen du...
Vekk fortellerlysten
Denne øvelsen får munnen på gli.
Jobb i par. Nr. 1 starter med å fortelle, og nr. 2 starter som aktiv lytter. Nr.1 skal fortelle i 1-2 minutter, og når tiden er gått, bytter dere roller.
Jobb i par. Nr. 1 starter med å fortelle, og nr. 2 starter som aktiv lytter. Nr.1 skal fortelle i 1-2 minutter, og når tiden er gått, bytter dere roller.
Benytt gjerne emner spørsmål for å vekke fortellerlysten:
· Fortell om et kjæledyr du har hatt eller kjent
· Fortell livshistorien din på et minutt
· Finn frem et bilde på telefonen din og fortell om situasjonen som er avbildet
· Fortell om et klesplagg eller et smykke du har på deg
· Fortell om det som er yndlingsstedet ditt i verden, et sted du liker å være på
Variasjon:
Start eventuelt øvelsen med å sitte med lukkede øyne. Forestill dere noe dere etterfølgende skal fortelle om. Dette kan sikre at samtalen glir lettere fra start. Ta gjerne utgangspunkt i emnene overfor, eller finn på et nytt, som f.eks. å fortelle om ditt første kyss, en god konsert eller konfirmasjonen din.
Til læreren:
Del elevene inn i par, og få dem til å avtale hvem som er nr.1 og nr.2. Hvis det er en elev til overs, kan du hoppe inn som samtalepartner.
Gjør det tydelig for elevene at den aktive lytteren har et stort ansvar når det kommer til å være en god samtalepartner. Den aktive lytteren skal nikke, smile og anerkjenne det som blir fortalt.
Tidsbruk: 10-20 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen.
Improvisert intervju
Her får elevene trening i å tenke kjapt og kreativt. Det øver opp evnen til å tilpasse seg situasjonen og "være på", samtidig som det gjør nervøsiteten for det å skulle tale mindre.
I denne øvelsen skal du som lærere intervjue elevene i fiktive situasjoner.
Alternativt kan en opplagt elev være intervjuer.
Sitt i en halvsirkel rundt den eleven, som skal intervjues. Vedkommende får nå presentert sin situasjon (se under for idéer til situasjoner) og skal uten forberedelse svare på intervjuerens spørsmål. La heretter intervjuet utvikle seg ved å trekke inn en annen elev som får delta i historien.
Eksempel:
Si til den første eleven: “Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden bruk for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år?” Supplér gjerne med flere spørsmål. Etter litt tid trekker du inn den andre eleven: “Og her kommer kjæresten din – hvor lenge er det siden dere så hverandre sist?”
Si til den første eleven: “Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden bruk for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år?” Supplér gjerne med flere spørsmål. Etter litt tid trekker du inn den andre eleven: “Og her kommer kjæresten din – hvor lenge er det siden dere så hverandre sist?”
Fortsett med å stille kreative eller rare spørsmål til du kjenner at øvelsen ikke kan trekkes lengre.
Forslag til historiebegynnelser:
- Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden behov for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år? [Den andre eleven kan inkluderes som den stolte/irriterede kjæresten, eller en begeistret kunstanmelder]
- Du er opprinnelig undertøysdesigner fra Paris, men har begynt å designe nonnedrakter. Hva har du kunnet ta med deg over i din nye bransje? [Den andre eleven kan inkluderes som abbedissen som har følt seg krenket over draktenes snitt]
- Du er en fisker fra Lofoten, og er ute på fiskebåten din. Hva i allverden er det, du har fått i garnet? [Den andre eleven kan inkluderes som skipperen som skal fortelle om fiskerens utradisjonelle metoder]
- Du er manager for en kjent forfatter som akkurat nå er aktuell med en ny diktsamling. Den er blitt kaldt en ‘kontroversiell utgivelse’, fordi den kun består av blanke sider. Hva sier du til anmeldelsen? [Den andre eleven kan inkluderes som forfatteren til diktsamlingen, som er tilstede for å forklare valget sitt]
Til læreren:
Forberedelse: Les gjennom øvelsen
Tidsbruk: 15-60 minutter
Fortell om den gangen du…
Det er tid for personlige historier! Ved hjelp av de riktige spørsmålene kan dere åpne opp for et reservoar av egne fortellinger.
Gå sammen i grupper, og velg to-tre temaer dere skal fortelle historier om (se forslag nedenfor). Snakk om hvert emne i 10-12 minutter per gruppe.
· Fortell om en gang du lærte noe – på den gode eller den harde måten
· Fortell om et valg du tok som fikk betydning for deg
· Fortell om en gang du fikk kjeft for noe du visste at du ikke fikk gjøre
· Fortell om en gang du/din familie flyttet
· Fortell om en gang du gikk deg vill eller ble vekk
· Fortell om en gang du ble narret eller løyet for
· Fortell om den gangen du fikk arret ditt
Til læreren:
For hver runde med et nytt tema kan du gjerne velge ut to-tre elever som skal fortelle historien sin for alle.
Avslutt gjerne med å vise Opera Winfreys Golden Globe-takketale fra 2018, og la dere inspirere av hvor godt hun bruker fortellinger.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Utstyr: Prosjektor med høyttaler, hvis du velger å vise Operas tale i slutten av øvelsen
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og plukk eventuelt ut hvilke temaer gruppene skal snakke om.
For hver runde med et nytt tema kan du gjerne velge ut to-tre elever som skal fortelle historien sin for alle.
Avslutt gjerne med å vise Opera Winfreys Golden Globe-takketale fra 2018, og la dere inspirere av hvor godt hun bruker fortellinger.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Utstyr: Prosjektor med høyttaler, hvis du velger å vise Operas tale i slutten av øvelsen
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og plukk eventuelt ut hvilke temaer gruppene skal snakke om.
Fengende avslutning
Lag også en fengende avslutning ved hjelp av øvelsen Slå med halen.
Slå med halen
I avslutningen skal du gjenta det viktigste i talen og gi et lite slag med halen som signaliserer at talen er slutt og inviterer til applaus.
Skriv:
Skap en kort formulering (en til to setninger) som inneholder en språklig "twist", en liten provokasjon eller en overraskelse,
Øvelsene er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk