Skip to content
Ta ordet! på 15 timer

Enkel innføring i Ta ordet! og retorikken

Se en tale

Se en tale fra et tidligere års Ta ordet!, for eksempel Ida Lie Nilsen sin tale om å bevare Førdefjorden eller Elise Wanvik sin tale om kroppspress og kroppsglede. Hva tenker elevene om talen? Er det tydelig hva taleren ønsker å oppnå med å holde den? Blir elevene overbevist?

Hva er Ta ordet!? 

(Se introduksjonsfilmen; Dette er Ta ordet!) 

Hva er retorikk?

(Diskuter)

Hva er en deliberativ tale? 

Forslag til øvelse:

X er bedre enn Y


Denne øvelsen gir et innblikk i hvordan man kan strukturere en tale, og samtidig er den en god måte å åpne opp for det å skulle holde en tale:


Skriv en tale med to-fire minutters varighet (ca. 1/2-1 A4-side). Talen skal ha overskriften «X er bedre enn Y». Du skal altså holde en tale hvor du argumenterer for hvorfor én ting – f.eks hund – er bedre enn dens motsetning – f.eks. katt. 


Du skal prøve å ha følgende struktur på talen: 


·       Si det: X er bedre enn Y


·       Fold det ut: Tre argumenter + en gjendrivelse


·       Si det igjen: Derfor er X bedre enn Y


 


Eksempler på emner:


·       Mørk vs. lys sjokolade
·       Natt vs. dag
·       Pølse vs. hamburger
·       Å ta et friår vs. det å studere etter VGS
·       Lese en bok digitalt vs. det å lese på papir
·       Privat bilisme vs. offentlig transport

Variasjon: 
Ha en kasse med forskjellige gjenstander i. Hver elev får trekke/velge en ting fra kassen som vedkommende skal hylle eller kritisere i en tale på ca. to minutter. Alternativt kan hver elev få tildelt/velge en ting eller et sted på skolen som de skal hylle eller kritisere i en tale på ca. to minutter. 


  


Til læreren:
Gi elevene tid til å skrive talen sin, og avslutt øvelsen med at noen av elevene holder talene sine for de andre.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen
Utstyr: Elevene må ha papir og penn, evt. data
Øvelsen er gjengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk

Brainstorming! 

Hva er årets tema? Hva får det elevene til å tenke på? Er det noe av dette som opptar dem? Er det for eksempel noe de ønsker å gjøre noe med? Eller er det noe som bør være akkurat som det er? I så fall hva?

Finn ditt engasjement og formuler ved hjelp av Blinken.
Se gjerne undervisningsfilmen “Hva vil du oppnå?”, punkt 1 under Skriv en tale.

Finn ditt engasjement


Du vil skrive en brennende engasjert tale, og overbevise alle som lytter, men du er så langt derfra. Du aner ikke hva du skal skrive om. Brenner du for noe i det hele tatt? Denne øvelsen lokker frem ditt latente engasjement.

Følelsene er en god inngang til å spore opp engasjement, fordi de viser at ting betyr noe for oss.

Prøv derfor å huske hva som skjedde forrige gang du ble…

  • irritert

  • rørt

  • sint

  • redd

  • bekymret

  • opprørt

  • trist 

  • glad
…var det noe du så i nyhetene? Noe du leste i avisen? Noe som skjedde på butikken - eller i klasserommet? Eller noe hjemme blant familien? 


Til læreren:
Spør klassen om et og et punkt om gangen i plenum. Gi elevene tid til å tenke på en situasjon. De som kommer i tanke om noe rekker opp hånden, og etter litt tid kan du velge ut to-tre elever som får dele situasjonen de tenker på. Gå deretter videre til neste følelse. Ta for dere så mange av følelsene dere ønsker. 

Poenget med øvelsen er å søke etter saker som vekker noe i elevene. De som ikke selv kommer med eksempler under øvelsen, kommer gjerne i tanke om noe når de hører de andre sine svar. 

Etter rundene i plenum kan elevene få tid til å tenke over øvelsen, og trekke tråder fra sitt eget vekkede engasjement til relevante temaer for en tale. 


Finn ditt engasjement del 2: Hva vil du tale om?

Ta utgangspunkt i en av situasjonene du tenkte på i sted, som har vekket en følelse i deg.
Denne kan du bruke som et grunnlag for å velge en sak å tale om!

Hvis du ble opprørt etter å ha sett en dokumentar om dårlig dyrehold i norske grisefjøs, kan du gjerne skrive en tale som skal opplyse forbrukerne og bedre forholdene for grisene. Hvis du ble redd når du hørte om den økende antibiotikareisistensen, kan du kanskje jobbe med dette som tema for talen, og løfte frem tiltak for å bremse den. Eller hvis du bekymrer deg for at bestefaren din er ensom, kan du kanskje lage en tale om hvordan vi kan bedre forholdene for de eldre?

Se for deg at du skal skrive en tale om en sak knyttet til engasjementet. Notér: 

  • Hva vil du oppnå med talen?

  • Hvordan skal publikum hjelpe deg med å oppnå dette? Hva skal de gjøre?


Til læreren:
Hør noen eksempler fra elever i klassen. Spør dem:
- Hva vil du tale om?
- Hva vil du oppnå med talen?
- Hva vil du at publikum skal gjøre?
Slik kan du hjelpe elevene med å jobbe seg frem mot en tematikk, et mål og konkrete løsninger som kan endre verden rundt seg. Noen emner kan bli veldig store og vanskelige å gjøre noe med fra ungdommenes ståsted. Et prinsipp for gode og konkrete taler kan derfor være å plassere problemstillingen i nærmiljøet - Altså: Tenk globalt - handle lokalt.


Tidsbruk: 30 minutter, eller mer