Skip to content
Ta ordet! på 10 timer

Gjør talen levende

Prinsipper

Det finnes enkle prinsipper for et godt og klart språk i talen. Få en innføring i disse ved hjelp av undervisningsfilmen “Skjerp språket”.


Troper og figurer

Retoriske troper og figurer – eller språkblomster – kan gjøre talen levende og minneverdig. Gi en introduksjon til ulike typer språkblomster. Se «Skjerp språket» og øvelsene Språkblomster og Talehinder:



Språkblomster


Få øynene opp for språklige virkemidler og forskjellen mellom muntlig og skriftlig språk. 


Noen av de vanligste «språkblomstene» eller stilistiske virkemidlene i taler og tekster er: 


·      Alliterasjon


·      Anafor


·      Metafor


·      Kiasme


·      Tre-trinns-raketten


Sett dere i mindre grupper, og ta for dere et bestemt tekstavsnitt. Bruk 20-30 minutter på å undersøke dette for stilistiske virkemidler. 


Når dere er ferdige snakker gruppene i plenum kort om deres tildelte tekstavsnitt og de mest fremtredende språkblomstene. Gi gjerne eksempler! 


Heretter kan dere i plenum diskutere følgende spørsmål: 


·      Hvordan bidrar de stilistiske virkemidlene til talen eller teksten?


·      I hvilke situasjoner er det godt/dårlig å bruke stilistiske virkemidler?


·      Kan dere komme i tanke om noen stilistiske virkemidler dere bruker i hverdagen?


  


Til læreren:
Tidsbruk: 45-60 minutter
Forberedelse: Finn tekster eller taler dere kan studere. Lag en introduksjon til de vanligste «språkblomstene» eller stilistiske virkemidlene i retorikken. Del klassen i mindre grupper og gi hver gruppe et tekstavsnitt de skal gjennomgå for stilistiske virkemidler. 



Talehinder 


I denne øvelsen skal du jobbe arbeide aktivt med å bruke forskjellige virkemidler og gjøre dem til en naturlig del av egne taleskriving og idéutvikling. 



For å få det optimale ut av øvelsen kan det være en god idé å ha gått igjennom noen av de virkemidlene man kan bruke i en tale. Eksempelvis stilfigurer som gjentakelser, bruken av eksempler, anekdoter og sitater, samt pathos-, ethos- og logosappeller. 


Hver av elevene skal skrive en tale. Men for å utfordre dem og øke deres kreative prosess, får de trekke tre hinder hver som de må forsere i talen. 


La elevene trekke tre hinder, og gå i gang med å skrive en tale. Elevene skal prøve å gjøre hinderne til en naturlig del av talen, sånn at det ikke er åpenbart hvilke de trakk.  


Eksempler på hinder kan være: 


·      Nevn læreren din tre ganger


·      Ros læreren minst en gang


·      Flett tre elever inn i talen og bruk pathos når du gjør det


·      Start talen med «Jeg har en drøm...»


·      Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Da jeg var liten...»


·      Bruk følgende start på en setning tre ganger: «Min far sa alltid...» 


·      Lag tre trepunktslister i løpet av talen. F.eks.: «Han kunne både danse, synge og imitere sin mor perfekt»


·      Bruk et sitat i talen. Det kan være noe en annen har sagt, f.eks. en kjent person eller en forfatter, eller noe som du refererer til selv å ha sagt en gang. F.eks.: «Som H.C. Andersen sa: – Å reise er å leve»


·      Nevn en kjent person i talen din


·      Avslutt to setninger med «Norge»


·      Lag en setning med alliterasjoner (bokstavrim). F.eks.: «Han fløy fantastisk flott»


·      Få med et rim i talen


·      Bruk tre utropsord. F.eks.: «hurra» eller «søren meg»


·      Bruk et eller flere ord du ikke normalt bruker til hverdags. Det kunne f.eks. være «forrykende», «særdeles» eller «dog»


·      Start tre setninger med «Kan dere huske...»


 


Til læreren:
Tidsbruk: 1-2 timer
Utstyr: Alle elevene må ha penn og papir
Forberedelse: Skriv en liste med hinder, klipp dem ut, og legg dem i en boks elevene kan trekke fra.



Bruk fortelling


Et virkningsfullt virkemiddel i taler er også bruken av fortellinger. Sørg for å få en fortelling med i talen, og finn den gjerne ved hjelp av øvelsene Din historie og Fortellinger i taler


Din historie

En god historie overrasker, engasjerer og konkretiserer budskapet ditt. For å finne historien din kan du lete etter betydningsfulle øyeblikk i ditt eget liv.

Skrive:
Beveg deg gjennom ulike faser av ditt liv på jakt etter betydningsfulle øyeblikk. Skriv ned alle ideer du får. Velg til slutt en av ideene.


Fortellinger i taler

Denne øvelsen får deg til å tenke fortellinger inn i talen din. 

Forestill deg at du skal i bryllup til din beste venn eller venninne. Finn på små historier som skal inngå i din tale til vedkommende, ut ifra følgende setninger:  


·      «Kan du huske den gangen...»

·      «Du er en venn i nøden, og det beviste du virkelig da...»

·      «Du har aldri vært redd for noe, og det kom virkelig til uttrykk den gangen da...»

·      «Det betydde mye for meg da...»

·      «Jeg glemmer aldri den gangen jeg mødte deg for første gang...»

·      «Den dagen ble jeg virkelig sint på deg, fordi...»


Diskuter heretter hvordan man på samme måte kan inndra fortellinger i en deliberativ/politisk tale. Hvordan kan man f.eks. bruke historier i en tale hvor man skal argumentere for eller imot følgende: 

·      Norske ungdommer drikker for mye

·      Det bør være lovpliktig å kjøre med sykkelhjelm

·      Hasj skal legaliseres

·      Vi bør alle være organdonorer fra fødselen


 

Til læreren:
Vis gjerne følgende eksempler på politiske taler hvor fortellinger spiller en sentral rolle. Diskuter hvordan fortellingene brukes og hvordan dere synes at de fungerer.  
·      Steve Jobs, Stanford Commencement Address, tale på Stanford Universitet i 2005.
·      Bryan Stevenson, We need to talk about injustice, Ted Talk fra 2012.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og del klassen inn i par eller mindre grupper.
Utstyr: Prosjektor med høyttaler, om du velger å vise eksempeltaler.


  

Kom på gli

Trenger elevene å få munnen og fortellingene på gli? Prøv øvelsene Vekk fortellerlysten, Improvisert intervju eller Fortell om den gangen du...


Vekk fortellerlysten 

Denne øvelsen får munnen på gli.
Jobb i par. Nr. 1 starter med å fortelle, og nr. 2 starter som aktiv lytter. Nr.1 skal fortelle i 1-2 minutter, og når tiden er gått, bytter dere roller. 

Benytt gjerne emner spørsmål for å vekke fortellerlysten: 

·      Fortell om et kjæledyr du har hatt eller kjent

·      Fortell livshistorien din på et minutt

·      Finn frem et bilde på telefonen din og fortell om situasjonen som er avbildet

·      Fortell om et klesplagg eller et smykke du har på deg

·      Fortell om det som er yndlingsstedet ditt i verden, et sted du liker å være på

                               


Variasjon:
Start eventuelt øvelsen med å sitte med lukkede øyne. Forestill dere noe dere etterfølgende skal fortelle om. Dette kan sikre at samtalen glir lettere fra start. Ta gjerne utgangspunkt i emnene overfor, eller finn på et nytt, som f.eks. å fortelle om ditt første kyss, en god konsert eller konfirmasjonen din.


 

Til læreren:
Del elevene inn i par, og få dem til å avtale hvem som er nr.1 og nr.2. Hvis det er en elev til overs, kan du hoppe inn som samtalepartner.
Gjør det tydelig for elevene at den aktive lytteren har et stort ansvar når det kommer til å være en god samtalepartner. Den aktive lytteren skal nikke, smile og anerkjenne det som blir fortalt.
Tidsbruk: 10-20 minutter
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen. 


 

Improvisert intervju


Her får elevene trening i å tenke kjapt og kreativt. Det øver opp evnen til å tilpasse seg situasjonen og "være på", samtidig som det gjør nervøsiteten for det å skulle tale mindre.

I denne øvelsen skal du som lærere intervjue elevene i fiktive situasjoner.
Alternativt kan en opplagt elev være intervjuer.
Sitt i en halvsirkel rundt den eleven, som skal intervjues. Vedkommende får nå presentert sin situasjon (se under for idéer til situasjoner) og skal uten forberedelse svare på intervjuerens spørsmål. La heretter intervjuet utvikle seg ved å trekke inn en annen elev som får delta i historien.

Eksempel:

Si til den første eleven: “Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden bruk for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år?” Supplér gjerne med flere spørsmål. Etter litt tid trekker du inn den andre eleven: “Og her kommer kjæresten din – hvor lenge er det siden dere så hverandre sist?”

Fortsett med å stille kreative eller rare spørsmål til du kjenner at øvelsen ikke kan trekkes lengre.


Forslag til historiebegynnelser:

  • Du er en moderne kunstner i New York og har akkurat åpnet din nyeste kunstutstilling. Hvorfor har verden behov for at du stiller ut alle strømpene du har hatt siden du var 5 år? [Den andre eleven kan inkluderes som den stolte/irriterede kjæresten, eller en begeistret kunstanmelder]

  • Du er opprinnelig undertøysdesigner fra Paris, men har begynt å designe nonnedrakter. Hva har du kunnet ta med deg over i din nye bransje? [Den andre eleven kan inkluderes som abbedissen som har følt seg krenket over draktenes snitt]

  • Du er en fisker fra Lofoten, og er ute på fiskebåten din. Hva i allverden er det, du har fått i garnet? [Den andre eleven kan inkluderes som skipperen som skal fortelle om fiskerens utradisjonelle metoder]

  • Du er manager for en kjent forfatter som akkurat nå er aktuell med en ny diktsamling. Den er blitt kaldt en ‘kontroversiell utgivelse’, fordi den kun består av blanke sider. Hva sier du til anmeldelsen? [Den andre eleven kan inkluderes som forfatteren til diktsamlingen, som er tilstede for å forklare valget sitt]


Til læreren:
Forberedelse: Les gjennom øvelsen
Tidsbruk: 15-60 minutter


 


 

Fortell om den gangen du…

Det er tid for personlige historier! Ved hjelp av de riktige spørsmålene kan dere åpne opp for et reservoar av egne fortellinger.  
Gå sammen i grupper, og velg to-tre temaer dere skal fortelle historier om (se forslag nedenfor). Snakk om hvert emne i 10-12 minutter per gruppe. 

·      Fortell om en gang du lærte noe – på den gode eller den harde måten

·      Fortell om et valg du tok som fikk betydning for deg

·      Fortell om en gang du fikk kjeft for noe du visste at du ikke fikk gjøre

·      Fortell om en gang du/din familie flyttet

·      Fortell om en gang du gikk deg vill eller ble vekk

·      Fortell om en gang du ble narret eller løyet for 

·      Fortell om den gangen du fikk arret ditt


 
Til læreren:
For hver runde med et nytt tema kan du gjerne velge ut to-tre elever som skal fortelle historien sin for alle.
Avslutt gjerne med å vise Opera Winfreys Golden Globe-takketale fra 2018, og la dere inspirere av hvor godt hun bruker fortellinger.
Tidsbruk: 30-60 minutter
Utstyr: Prosjektor med høyttaler, hvis du velger å vise Operas tale i slutten av øvelsen
Forberedelse: Sett deg inn i øvelsen, og plukk eventuelt ut hvilke temaer gruppene skal snakke om. 





Fengende avslutning

Lag også en fengende avslutning ved hjelp av øvelsen Slå med halen

Slå med halen


I avslutningen skal du gjenta det viktigste i talen og gi et lite slag med halen som signaliserer at talen er slutt og inviterer til applaus.

Skriv:
Skap en kort formulering (en til to setninger) som inneholder en språklig "twist", en liten provokasjon eller en overraskelse,







Øvelsene er gengitt med tillatelse fra taleskolen røst.dk